Ders Adı Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Akreditasyon
Ders Kodu SKI-3110
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Fadime Çiğdem ZENCİRCİ
Dersin Yardımcıları İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI “SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” Kitabı
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Kalite ve Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri, Sağlık kurumlarında Kalite, Kalite ve Liderlik, Kalite ve Kurum Kültürü, Kalite ve Ekip Çalışması, Sürekli Kalite İyileştirme, Kalite İyileştirme Araçları, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi, Kalite Güvence Sistemleri, Kalite Ödülleri, Ülkemizde Sağlıkta Kalite Standartları Ülkemizde ve dünyada Akreditasyon ve Akreditasyon çalışmaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Sağlık hizmetlerinde kalite ve toplam kalite yönetimi konusunda bilgi, tutum ve beceri kazandırmak.Sağlıkta kalite ve akreditasyon süreci hakkında bilgi sahibi olmak. Sağlık kurumlarının sundukları hizmetlerde sürekli kalite iyileştirme kavramını, kalite ölçüm yöntemleri ve araçlarını açıklayarak, bu araçların mükemmeli yakalayabilmek amacıyla kullanılabilmesini sağlamaktır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 0
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 50
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 50
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Sağlık hizmetlerinde kalite ve toplam kalite yönetimi konusunda bilgi, tutum ve beceri kazandırabilme
2 Sağlıkta kalite ve akreditasyon süreci hakkında bilgi sahibi olabilme
3 Kalite ölçüm yöntemleri ve araçlarını açıklayabilme
4 Sürekli kalite iyileştirme kavramı ve unsurlarını öğreniyor olabilme
5 Sağlık sistemlerinde kalite ve akreditasyonun önemini kavrama
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Kalite ve kalitenin tarihsel gelişimi, Toplam kalite yönetimi felsefesi ve ilkeleri, Sağlıkta Kalite Yönetimi
2 Sağlık hizmetlerinde kalitenin gelişimi ve önemi
3 Sağlık hizmetlerinde müşteri(hasta) memnuniyeti
4 Kalite yönetimde ölçme
5 Kalite iyileştirmede ekip çalışması
6 Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite iyileştirme
7 Kalite iyileştirme modelleri
8 Kalite iyileştirme araçları
9 Sağlık hizmetlerinde akreditasyon
10 TKY Dokümantasyon süreci
11 Hasta ve çalışan güvenliği uygulamaları
12 Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) İle İlgili Temel Kavramlar
13 Sağlıkta Akreditason uygulamaları
14 Sağlıkta kalite standartları ve Sağlıkta akreditasyon standatları rehberi
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 3
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 2
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 3
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 3
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 3
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 3
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
11 Sağlık kurumları mevzuatını ve terminolojisini açıklar. 2
12 Sağlık kurumları yönetim ve organizasyonu ile ilgili kavramları açıklar ve uygular. 3
13 Sağlık kurumlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini açıklar ve uygular. 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 1
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 1 10
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 41
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 110    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1821, Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Eskişehir, Ocak 2019. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Kitabı
Diğer Kaynaklar T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1821, Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Eskişehir, Ocak 2019. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Kitabı
Materyal
Dökümanlar T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1821, Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Eskişehir, Ocak 2019. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Kitabı
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilerin kalite sürecinin ilk adımından itibaren ilkeleri, felsefesi ve tarihsel gelişimi anlatılarak kalite kavramının zihinlerinde sağlam bir temelle yer edinmesini sağlamak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI
“SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” adlı Ders kitabı ve Öğretim Görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilerin zihninde kalite kavramını yer edindirdikten sonra kalite kavramının sağlık hizmetlerinde ki öneminin ve tarihsel gelişimin aktarılması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI
“SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” adlı Ders kitabı ve Öğretim Görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetinin ve hasta memnuniyeti sağlamak adına kalite sürecinde atılması gereken adımların aktarılması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI
“SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” adlı Ders kitabı ve Öğretim Görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kalite yönetimindeki ölçme yöntemlerinin anlatılması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI
“SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” adlı Ders kitabı ve Öğretim Görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kalite sürecinde ve kurum içerisinde kalite kapsamında yapılacak iyileştirmeler için ekip çalışmasının öneminin anlaşılması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ ÖN LİSANS PROGRAMI
“SAĞLIK İŞLETMELERİNDE KALİTE YÖNETİMİ” adlı Ders kitabı ve Öğretim Görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık kurumlarında kaliteyi ölçme, izleme ve iyileştirme stratejilerini anlamalarını sağlamak.
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetim sistemlerinin etkin kullanımını öğretmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilere kalite iyileştirme modellerinin temel ilkelerini öğretmek.
Sağlık kurumlarında bu modelleri nasıl uygulayabileceklerini ve her bir modelin sağlık hizmetlerine katkılarını anlamalarını sağlamak.
Öğrencilere, farklı kalite iyileştirme modellerini karşılaştırarak hangisinin hangi durumlarda daha etkili olacağını analiz etme yeteneği kazandırmak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilere kalite iyileştirme süreçlerinde kullanılan temel araçları tanıtmak ve bu araçların nasıl kullanıldığını öğretmek.
Öğrencilere, bu araçlarla sağlık kurumlarındaki kalite sorunlarını tanımlama, analiz etme ve çözme becerisi kazandırmak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Vize Haftası
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Akreditasyon standartları ve bu standartlara uyum sağlamak için sağlık kurumlarında yapılan uygulamalar.
Toplam Kalite Yönetimi (TKY) felsefesi ve ilkeleri ile sağlık hizmetlerinde kaliteyi artırma amacı.Toplam Kalite Yönetimi (TKY) kavramını tanıtmak ve sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmeye yönelik uygulamaları öğretmek.
Akreditasyon ve TKY süreçlerinin birbirleriyle nasıl entegre olabileceğini ve sağlık kurumlarının bu süreçlerden nasıl fayda sağlayabileceğini kavratmak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Hasta güvenliği kavramı, tedavi hataları, ilaç hataları, enfeksiyonlar, yanlış teşhisler ve tedavi hataları gibi sağlık sektöründeki riskler ele alınır.
Hasta güvenliği kültürü geliştirilmesi, güvenli hasta bakımının sağlanması için sağlık kuruluşlarında alınması gereken önlemler. Öğrencilerin, hasta güvenliği kültürünün oluşturulması ve sürdürülmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri edinmelerini sağlamak.
Hata raporlama sistemlerinin doğru ve etkili bir şekilde uygulanmasının önemini öğretmek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilere sağlıkta kalite kavramını ve bu kavramın sağlık hizmetlerine olan etkisini öğretmek.
Sağlık hizmetlerinin kalitesini artırma yollarını anlamalarını sağlamak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler dersin kapsamı ve hedefleri, sağlık kurumlarının akreditasyon süreçlerini, standartlarını ve bu süreçlerin sağlık hizmetleri üzerindeki etkilerini anlamayı amaçlar. Öğrenciler, akreditasyonun sağlık sektöründeki rolünü ve sağlık kuruluşlarının ulusal ve uluslararası akreditasyon standartlarına nasıl uyum sağlayabileceklerini öğrenir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık kuruluşlarının akreditasyon almak için izlediği adımları, başvuru süreçlerini ve denetim aşamalarını öğrencilere öğretmek.
Akreditasyon denetimlerinin nasıl yapıldığını ve bu denetimlerin sağlık hizmetleri üzerindeki etkilerini anlatmak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı
“Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi” adlı ders kitabı ve öğretim görevlisi tarafından hazırlanan sunum dosyası.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri