Ders Adı Aile Eğitimi ve Danışmanlık
Ders Kodu EBR-3124
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Dr. Hatice OĞUZ ÖZGÜR
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Dersin içeriğini; aile eğitiminin önemi ve amaçları, aile eğitimi modelleri, engelli ailelerine sunulan destekler, aile katılımı, yetişkin engelli bireylerin bakımları ve bakım sunan ekip üyeleri ile iş birliği, engelli bireylerin aileleri ile iş birliği konuları oluşturmaktadır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Engelli bireyin gelişimi ve toplumsal yaşama dahil olma sürecinde aile eğitiminin, aile iş birliği ve katılımının öneminin öğrenciler tarafından kavranması ve öğrencilerin bu konulara dair bilgi sahibi olmaları dersin temel amacıdır.
No Dersin Kazanımları  
1 Engelli bireylere sahip ailelerin özelliklerini bilir ve açıklar.
2 Aile eğitimi ve aile katılımının özelliklerini ve işlevlerini bilir ve açıklar.
3 Engelli çocukların aileleri için aile eğitiminin ve aile katılımının önemini açıklar.
4 Engelli ailelerine sunulan destek hizmetlerini ve işleyiş sürecini bilir ve açıklar.
5 Engelli bireyler ve ailelerinde etkili iletişim ve iş birliği süreçlerini açıklar.
6 Engelli bireylerin bakım sürecinde rol alan ekip üyelerini bilir, ekip yönetimini açıklar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ailenin Tanımı ve Engelli Bireylerin Aile Üzerindeki Etkisi
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
2 Engelli Aile Bireylerinin Tepkilerini Açıklayan Modeller
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
3 Engelli Bireylerin Ailelerine Sunulacak Psikolojik Destek ve Yardım Türleri
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
4 Engelli Bireylerin Ailelerine Sunulacak Sosyal Destek Hizmetleri
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
5 Engelli Bireylerin Ailelerine Sunulan Sosyal ve Psikolojik Destek Hizmetlerine İlişkin Çalışmalar
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
6 Engelli Çocukların Ailelerinde Aile Katılımı ve Aile Eğitimi
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
7 Engelli Çocukların Ailelerinde Aile Katılımı ve Aile Eğitimi
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
8 Ara sınav uygulaması
  Ön Hazırlık: Ara sınava kadar işlenen konulara çalışılarak sınava hazırlanılacak.
9 Engelli Bireylere Kardeşlerinin Bakım Sorumluluğu
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
10 Engelli Bireylerde Aile Eğitimi Uygulama Modelleri
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
11 Engelli Bireylerde Aile Eğitimi Uygulama Modelleri
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
12 Yetişkin Engelli Bireylerin Bakımları ve Bakım Sunan Ekip Üyeleri ile İşbirliği
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
13 Yetişkin Engelli Bireylerin Bakımları ve Bakım Sunan Ekip Üyeleri ile İşbirliği
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
14 Engelli Bireylerin Aileleri ile İş Birliği ve İletişim
  Ön Hazırlık: Ders kaynağındaki ilgili bölüm okunacak, konunun anlaşılırlığının kolaylaşması ve güncel bilgilerin takibi için yardımcı kaynaklardan araştırma yapılacak.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 5
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 3
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 3
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 2
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 5
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
11 Farklı engel tiplerini tanır, gelişim özelliklerini ve engele özgü eğitim ilkelerini sıralar. 3
12 Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren sağlık profesyonelinin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapar. 3
13 Engelli bireylere yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (özel eğitim merkezleri, rehberlik merkezleri vb.) açıklar. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 14 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 14 3 42
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 118    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Aile Katılımı ve İşbirliği-Anadolu Üniversitesi Yayınları-2019
Diğer Kaynaklar Aile Katılımı ve İşbirliği-Anadolu Üniversitesi Yayınları-2019
Materyal
Dökümanlar Aile Katılımı ve İşbirliği-Anadolu Üniversitesi Yayınları-2019
Ödevler Aile Katılımı ve İşbirliği-Anadolu Üniversitesi Yayınları-2019
Sınavlar Aile Katılımı ve İşbirliği-Anadolu Üniversitesi Yayınları-2019
Materyal Diğer Fatma Tezel Şahin & F. Nilgün Cevher Kalburan,(2009), Aile Eğitimi Programları ve Etkililiği: Dünyada Neler Uygulanıyor?, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1), 25, 1-12.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri