Ders Adı Engelli Bakımı İlke ve Uygulamaları III
Ders Kodu EBR-3201
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 11
Dersi Veren(ler) TUBA LORCU, ZİYA YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği kullanılmamaktadır. Uyku sorunu olan engellinin bakımı Engellilerde solunum sistemi uygulamaları Engellilerde sindirim sistemi uygulamaları Engellillerde üriner sistem uygulamaları Ağrı ve Stres Yönetimi Engellilerde karşılaşılabilecek sorunlar Mesleki yasal sorumluluklar
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencilerin insan özelliklerini temel insan gereksinimlerini engelli gereksinimlerini ve engelilerin sağlık problemlerini bilerek bakım hizmetlerini verebilecek ve yönetebilecek duruma gelmesi amaçlanmaktadır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Uyku sorunu olan engellinin bakımını yapabilecek
2 Engellilerde solunum sistemi uygulamalarını açıklayabilecek
3 Engellilerde sindirim sistemi uygulamalarını açıklayabilecek
4 Engellillerde üriner sistem uygulamalarını açıklayabilecek
5 bilimsel bir konuda literatür taraması yapabilecek
6 farklı kaynaklardan yararlanarak taslak metin oluşturabilecek
7 farklı kaynaklardan edindiği bilgileri raporlayabilecek
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 sıvı elektrolit dengesi
2 sıvı elektrolit dengesizlikleri
3 asit-baz dengesi
4 asit baz dengesizlikleri
5 uyku sorunu olan engellinin bakımı
6 engellilerde solunum sistemi uygulamaları
7 Engellillerde solunum sistem uygulamaları
8 Engellillerde sindirim sistem uygulamaları
9 Engellillerde sindirim sistem uygulamaları
10 engellilerde üriner sistem uygulamaları
11 araştırma konularının belirlenmesi
12 literatür taranması
13 araştırma konusunda taslak oluşturma
14 Oluşturulan taslağın metine dönüştürülmesi
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 4
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 4
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 3
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 4
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 4
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 4
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 3
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
11 Farklı engel tiplerini tanır, gelişim özelliklerini ve engele özgü eğitim ilkelerini sıralar. 1
12 Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren sağlık profesyonelinin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapar. 1
13 Engelli bireylere yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (özel eğitim merkezleri, rehberlik merkezleri vb.) açıklar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 0
Devam 0 0
Uygulama 1 40
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 12 168
Ödevler 2 12 24
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 14 8 112
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 332    
Dersin Akts Kredisi 11    
Ders Notu Fatma Akça Ay temel hemşirelik Ankara açıkders malzemeleri
Diğer Kaynaklar Fatma Akça Ay temel hemşirelik Ankara açıkders malzemeleri
Materyal
Dökümanlar Fatma Akça Ay temel hemşirelik Ankara açıkders malzemeleri
Ödevler öğrencilere engelli bakımı ve rehabilitasyonu konuşusunda araştırma ödevi
Sınavlar ders izlencesinde belirtilen konulardan ve öğretim elemanı notlarından ara sınav yapılacaktır. belirlenen araştırma ödevi final değerlendirilmesi olacaktır.
Materyal Diğer .
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sıvı-elektrolit dengesinin ve önemi kavramak,

Vücut sıvılarının bileşenleri sayar
Sıvı- elektrolit dengesi öğrenir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler sıvı elektrolit dengesinin bozulduğu oluşacak patolojileri öğrenmek,

Sıvı elektrolit dengesinin klinik bozukluklarında oluşan fizyolojik tabloyu kavrar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler asit-baz dengesi, osmotik basıncın insan fizyolojisindeki
önemi kavramak

Asit-baz dengesi ve tampon sistemlerini sayar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler asidoz ve alkalozlar hakkında bilgi sahibi edinmek.

metabolik asidoz ile solunum asidozunu ayırt eder
metabolik alkaloz ile solunum alkolozu farklılıklarını bilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler uyku sorunu olan engelliye veya hasyaya bakım verebilmek


Uyku fizyolojisini ve dönemlerini açıklayabilir.
Uyku kalitesini ve süresini etkileyen faktörleri tanımlayabilir.
Yaygın uyku bozukluklarının özellikleri ile uykuyu destekleyen veya olumsuz etkileyen faktörleri tartışabilir
Uyku ve dinlenmenin sağlıklı/hasta bireyin bakım, tedavi ve iyileşme süreci üzerindeki etkilerini tartışabilir.
Uyku hijyeni ilkelerini açıklayabilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav, Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Solumunun sisteminin ve solunumun özelliklerini bilmek

solunumun özelliklerini bilir
solunum tiplerini bilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler solunum sistemiyle ilgili uygulamaları açıklayabilmek

Trakeostamiyi bilir
Hava yolu açıklığını korumaya yönelik uygulamaları bilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler sindirim sistemi organlarını ve özelliklerini bilmek

sindirim sistemi organlarını sayar
beslenmenin temel ilkelerini bilir
sindirim sistemi organlarını maket üzerinde gösterebilir
sindirime yardımcı organları bilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler sindirim sistemi uygulamalarını tanımak ve açıklayabilmek

nazogastirik sonda işlemini tanır
peg bakımını yapar
Gavajı açıklar
defakasyonun özelliklerini bilir
sürgü ve ördek verebilir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Ödev, Laboratuvar, Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadı
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler üriner sistem ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak

üriner sistemin ana görevini bilir
üriner sistemler ilgili anormal durumları isimlendirir
mesne kataterizasyonunu açıklar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Ödev, Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirmesi ara sınavla yapılmaktadır.
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler çalışma konularının belirlemek

çalışmak istediği en az 5 konu sunar
sunduğu konuları açıklayabilir
çalışmak istediği konuya eğitici ile birlikte karar verir.

Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Ödev, Laboratuvar, Sözlü sınav, Araştırma yazısı,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirme belirlenen araştırma ödeviyle yapılmaktadır.
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler literatür taramayı öğrenmek

çalışacağı konu ile ilgili 5 ulusal 5 uluslararası yayın bulur
araştırdığı yayınların ortak özelliklerini açıklar.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Sözlü sınav,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirme belirlenen araştırma ödeviyle yapılmaktadır.
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler araştırma konusunda taslak metin oluşturmak

araştırdığı konuda kullanacağı kaynakları belirler
taslak metin oluşturur
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Laboratuvar, Araştırma yazısı,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirme belirlenen araştırma ödeviyle yapılmaktadır.
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler taslak oluşturulan metni düzenlemek

taslak oluşturulan metinde düzenlemeler yazar
kaynakça oluşturabilir
içindekiler oluşturabilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar teorik anlatım, video,sunum
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama görseli içerikli sunum anlatımı yapılır.
konu ile ilgili videoları izlenir.
yerinde uygulama yapılır.
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Uygulama, Araştırma yazısı,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri ölçme değerlendirme belirlenen araştırma ödeviyle yapılmaktadır.