Ders Adı Bina Bilgisi
Ders Kodu INT-3111
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Dr. Yusuf ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Mimarlık Kavramları, İnsan boyutları, Kullanıcı gereksinimleri, İnsan-Çevre İlişkileri, Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarım-Uygulama-Kullanım), Konut, Konut Kültürü, Konut ve eylemler, Konut yakın çevresi, Konut tipleri
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Temel eylemlerin (yatma, yeme, çalışma, rekreasyon, sağlık) farklı bina tiplerinde mekansal özellikler halinde irdelenerek tasarım kriterlerinin verilmesi. Mimarlık kavramları ve mimari planlama süreci ile kuramsal alt yapı oluşturmak, bireyin gereksinmeleri ve çevre ile ilişkilerini ortaya koyarak, insan hayatının içinde geçtiği ana mekanlardan konut diğer bina türleri ile ilgili bilgilerin kazandırılması dersin amacını oluşturmaktadır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 75
Uzmanlık/Program Dersi 25
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Mimari proje tasarım aşamalarını ve bina ihtiyaç programı tanımını bilmek.
2 Tasarıma etki eden çevre bileşenlerini analiz etmek ve doğru ilişkileri kurmak.
3 Yapının boyutlandırılmasında insan ve eşya boyutlarının etkisini göz önünde bulundurmak.
4 Doğal çevre verilerinin mimari tasarıma etkisini kavramak.
5 Kullanıcı gereksinimlerini (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) ve buna göre planlama-tasarlama ilişkilerini yorumlayabilmek.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14PÇ15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Dersin tanımı ve önemi. Fizibilte ve müşteri istek tespiti
  Ön Hazırlık: 1. Çevremizdeki yapı ve tesisleri inceleyip, ne tür yapı ve tesisler gördüğünüzü yazınız. 2. Bu yapı ve tesisler ne amaçla yapılmış, işlevleri neferdir? Araştırıp, yazınız. 3. Bir yapı ya da tesisi örnek alarak, özelliklerini belirleyiniz.
2 Ergonomi ve mekan alanları
3 Konut yapılarını meydana getiren eleman ve bölümler. A)Bina elemanları; pencere ve kapılar
4 Konut yapılarını meydana getiren eleman ve bölümler. A)Bina elemanları; merdiven, korkuluk, asansör, rampa, duvar
5 Konut yapılarını meydana getiren eleman ve bölümler. A)Bina elemanları; bacalar, çatılar, ışıklık, döşeme
6 Konut yapılarını meydana getiren bölümler ve konut yapıları hakkında bilgi
7 Konut sistemleri, TAKS ve KAKS kavramları
8 Ara sınavlar
9 Mimari ve betonarme proje düzenleme esasları
10 Yapı projelerinin hazırlanması
11 Bina yapıları (taşıyıcı sistemler, tamamlayıcı sitemler ve konuyla ilgili çizimler)
12 Betonarme yapı elemanları
13 Asansör boşlukları ve genel tekrar
14 Final sınavları
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 3
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 3
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 2
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 1
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
11 Yapı malzemelerinin özelliklerini, kullanım alanlarını, uygulama tekniklerini açıklar ve ilgili deneyleri uygular. 1
12 Proje ile ilgili matematiksel hesapları yapar ve çizer. 3
13 İmalatın projeye uygunluğunu kontrol eder. 3
14 Yapı projelerinin metraj, hak ediş ve yaklaşık maliyet işlemlerini yapar. 1
15 Mesleki Uygulama Deneyimi: Öğrencilerin, iş yeri ortamında teorik bilgilerini pratiğe aktarma, gerçek mühendislik problemlerini çözme, iş hayatının dinamiklerini anlama ve mesleki sorumluluklarını geliştirme becerisi kazanmaları. 1
16 Sosyal ve Kültürel Bilinç: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve İngilizce gibi zorunlu dersler aracılığıyla, öğrencilerin tarihi, kültürel, dilsel ve evrensel değerlere dair farkındalık kazanılması; eleştirel düşünme ve küresel ölçekte etkileşim becerileri geliştirme. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 40 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 108    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Akıncı, Ö. (2012). Mimarlıkta yapım yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Bodur, A. (2003). Fizibilite etüdü ve yatırım değerlendirme. Beta Yayınları.
Diğer Kaynaklar Akıncı, Ö. (2012). Mimarlıkta yapım yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Bodur, A. (2003). Fizibilite etüdü ve yatırım değerlendirme. Beta Yayınları.
Materyal
Dökümanlar Akıncı, Ö. (2012). Mimarlıkta yapım yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Bodur, A. (2003). Fizibilite etüdü ve yatırım değerlendirme. Beta Yayınları.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Bina Bilgisi" dersinin temel taşlarını oluşturan dersin tanımı ve önemi konusuna odaklanılacaktır. Öğrencilere, bina tasarımı ve inşaat süreçlerinin temel prensipleri hakkında genel bir farkındalık kazandırmak hedeflenmektedir. Ayrıca, bir proje sürecinin başlangıcında kritik bir adım olan fizibilite çalışmaları ve müşteri isteklerinin tespiti konuları ele alınacaktır.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğrenme Etkinlikleri:

Ders anlatımı ve tartışmalar.
Fizibilite ve müşteri isteklerinin tespiti üzerine vaka çalışması.
Proje başlangıç süreçlerini anlamaya yönelik grup çalışması.

Kaynaklar:

"Building Construction Illustrated" – Francis D.K. Ching.
Fizibilite çalışmaları ve müşteri ihtiyaç analizi ile ilgili akademik makaleler.
Bina tasarım süreçlerine ilişkin rehber dokümanlar.

Videolar:

Örnek projelerde fizibilite ve müşteri isteklerinin uygulamasını gösteren görseller.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Çoktan seçmeli test,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri