Ders Adı Çevre Koruma
Ders Kodu BPR-3112
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Önder Akyürekli
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği toprak kirliliği, su kirliliği, hava kirliliği ve gürültü kirliliği hakkında genel bilgi sahibi olmak
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrenciyi çevre kirliliği, geri dönüşüm ve sıfır atık konusunda bilgilendirmek
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 0
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 100
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Öğrenci çevre ile ilgili genel bilgiler öğrenir
2 Hava kirliliği ve sebeb olan sebebler hakkında bilgi sahibi olur
3 su kaynakları ve su kaynaklarını kirleten çevresel sebebler hakkında bilgi sahibi olur
4 geri dönüşüm ve Hangi malzemelerin geri dönüşüm malzemesi olduğunu öğrenir
5 Sıfır atık nedir kurumlarda nasıl uygulandığını öğrenir
6 sera gazı ve asit yağmurları hakkında ve bunların çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olur
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14PÇ15
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 çevreyle ilgili genel bilgi
2 su ve temiz su kaynakları
3 toprak kirliliği
4 atmosfer ve hava kirliliği
5 gürültü kirlililği
6 trafik yoğunluğu ve eksoz gazı kirliliği ve çevvreye verdiği zararlar
7 sera gazları ve etkileri
8 ormanlar ve temiz hava
9 geri dönüşüm ve temiz çevre
10 yenilenebilir enerji kaynakları ve çevreye etkileri
11 fosil yakıtlar ve çevreye etkileri
12 asit yağmurları ve toprağa verdiği zararlar
13 küresel ısınma ve çevre ilişkileri
14 evsel atıklar
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 1
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 5
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 1
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 1
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 1
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
11 Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar. 1
12 Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular. 1
13 Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir. 1
14 Yazılımları test eder ve hataları giderir. 1
15 Veri yönetimi, veri işleme ve analiz etme becerisine sahiptir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 60
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 4 2 8
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 52    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu slaytlar
Diğer Kaynaklar slaytlar
Materyal
Dökümanlar slaytlar
Ödevler
Sınavlar ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ KEÇİBORLU MESLEK YÜKSEKOLULU VİZE SINAV SORULARI Doküman No ÖİDB-FRM-0081 Yürürlük Tarihi 31.12.2021 Revizyon Tarihi - Revizyon No - Sayfa No 1 / 1 Adı Soyadı: Numarası: İmza Aldığı NOT Süre :30 dk. AAAA Dersin Adı: Çevre Koruma Programı:Uçak Güz X Bahar Sınıfı Şubesi NÖ X İÖ Öğretim Elemanı Adı Soyadı: Rahim MERDEN 1.Aşağıdakilerden hangisi asit yağmurlarına ve ozan tabakasının incelmesine sebep olan fosil yakıtlardan birisi değildir? a) Kömür b) Doğalgaz c) Petrol d) Jeotermal 2. Ülkemizde kişi başına düşen temiz su miktarı yıllık olarak yaklaşık ne kadardır ? a) 1200 litre b) 1500 litre c) 1950 litre d) 2500 litre 3. Ekolojik sisteme kısaca…………….denir. a) Habitat b)Popülasyon c) Ekosistem d)Çevre koruma 4.İnsanların çeşitli faaliyetlerinden, Endüstrileşmenin küresel ısınmaya etkisi ne kadardır? a) %10 b) %24 c) %48 d) %64 5.Aşağıdakilerden hangisi ozon tabakasının incelmesine sebep olan maddelerden değildir? a) Bulutlar b) Plastik köpükler c) Yangın söndürücüler d) Spreyler 6.Sağlıklı yaşamak için 60 kg gelen bir kişi bir günde, ne kadar su içmelidir? a) 1 litre b) 2,1 litre c) 3,1 litre d) 3,6 litre 7. Mantar ve bakteri gibi organik maddeleri ayrıştıran canlılara………………denir. a) Ayrıştırıcılar b) Tüketiciler c) Üreticiler d) Ekosistem 8. Atıksu veya gazların kirleticilerden temizlenmesi işlemine………..denir. a) Yıkama b) Elemek c) Geri kazanım d) Arıtma 9. Havanın bileşiminde % 78 ile en çok bulunan gaz aşağıdakilerden hangisidir? a) Oksijen b) Hidrojen c) Argon d) Azot 10.Türkiye’de kişi başına yıllık ………………….plastik malzeme tüketilmektedir. Bu miktar ne kadardır? a) 2,5 kg b) 6,5 kg c) 15 kg d) 22,5 kg 11.Çeşitli türdeki canlıların çevreleri ile uyumlu bir şekilde yaşamlarını sürdürebilmelerine……….denir. a) Habitat b) Ekoloji c) Endemik d) Jeoloji 12.Havada asılı kalabilen kirleticiler, su partikülleri ile tepkimeye girerek asit meydana getirmekte ve yağmurlarla yeryüzüne ……….. olarak inmektedir. a) Asit yağmurları b) Asit rüzgarları c) Sera yağmurları d) Sera gazları 13. Atmosferin ısıtma ve yalıtma etkisine………………denir. a) Isı izolasyonu b) Asit etkisi c) Sera etkisi d) Basınç etkisi 14. Yetişmiş bir ağaç bir yılda yaklaşık………….oksijen üretebilmektedir. a) 10000 litre b) 100000 litre c) 1000000 litre d) 10000000 litre 15.Aşağıdakilerden hangisi ekosistemin biyolojik unsurlarından birisi değildir? a) İnsan b) Bitki c) Hayvan d) Hava 16.Türkiye’nin yüz ölçümü 784000 km2 dir. Dünyada nüfus sayısı bakımından 18. Sıradadır. Ülkemizde Km2 ye düşen İnsan sayısı ne kadardır? a) 15 kişi b) 114 kişi c) 522 kişi d) 1115 kişi 17.Araçlardan çıkan Egsoz gazları insan sağlığını önemli ölçüde etkilemektedir. Trafikteki araçların egsoz gazları belirli bir süreye göre ölçülmektedir bu süre ne kadardır? a) 6 ayda bir b) 12 ayda bir c) 2 yılda bir d) 5 yılda bir 18. Atmosferin ilk tabakası olan, bulunduğu bölgeye bağlı olarak 8 ila 14 km arasında kalınlığa sahip olan tabaka hangisidir. a) Troposfer b) Ekzosfer c) Termosfer d) Stratosfer 19. Aşağıdakilerden hangisi doğayı kirleten enerji kaynaklarından birisidir? a)Doğalgaz b)Hidrolik Enerji c)Rüzgar enerjisi d)Jeotermal enerji 20.Dünyada her yıl 5 yaş altındaki çocuklar, hava kirliliğine bağlı hastalıklar yüzünden yaşamlarını yitirmektedirler. Bu sayı yaklaşık olarak kaçtır? a) 200000 çocuk b) 1000000 çocuk c) 2000000 çocuk d) 5000000 çocuk
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Çevre koruma hakkında genel bilgi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Temiz toplum, temiz çevre
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler su ve temiz su kaynakları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama İçilebilir su, Temiz su kaynakları ve kişi başına düşen su miktarı
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Toprak kirliliği
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Toprağın kirlenmesi, Organik ürünler
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Atmosfer ve hava kirliliği hakkında bilgi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Atmosfer tabakaları, fabrika bacaları ozon tabakası hakkında bilgilendirme
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Gürültü nedir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar SLAYTLAR
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama İnsanı rahatsız eden gürültüler, sokak gürültüleri ve alınabilecek tedbirler
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Trafik ve çevre kirliliğine etkisi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar slaytlar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Trafik yoğunluğu, eksoz gazları ve çevreye verdiği zararlar
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sera gazı nedir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Sera gazının çevreye verdiği zararlar
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Orman alanları ve bol oksijen
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytı
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Ülkemizdeki orman miktarı, Ormanların faydaları ve temiz hava
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Geri dönüşüm nedir faydaları nelerdir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytı
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Geri dönüşüm malzemeleri ve ekonomiye katkısı ve temiz çevre
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Yenilenebilir enerji kaynakları nedir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Yenilenebilir enerji kaynakları ve çevre temizliğine katkıları
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Fosil yakıtlar hakkında genel bilgi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Fosil yakıt çeşitleri ve atmosfere verdiği zararlar
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Asit yağmuru nedir ve neden oluşur
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders notları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Asit yağmurlarının toprağa ve ürünlere verdiği zararlar
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Küresel ısınma nedir
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Küresel ısınmanın etkileri nelerdir küresel ısınmaya karşı alınabilecek önlemler
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Evsel atıklar hakkında genel bilgi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar ders slaytları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Evsel atıklar ve bunların geri dönüşüme verilmesi bu atıkların temiz çevreye ve ekonomiye faydaları
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri