Ders Adı Marka Stratejileri
Ders Kodu OPT-3255
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Gökhan BAYRAKTAR
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Mal ve hizmetlerin üretilmesinde Kalite Kavramı, gerek yerel gerekse uluslararası kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalitenin Ölçülmesi, Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması, Sürekli İyileştirme, Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar, mal ve hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödülleri ve meslek standartları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bilgi ve üretim teknolojilerindeki gelişme ile birlikte hızlı bir küreselleşme sürecinin yaşandığı günümüzde standartlar uluslararası ticaretin ortak dili haline gelmiştir. Bu dersin temel amacı; uluslararası pazarlarda rekabet edebilmenin yolunun standartlara uygun ve kaliteli mal ve hizmet üretimi ve toplam kalite yönetimi sisteminin uygulama bilinci oluşturmaktır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 20
Uzmanlık/Program Dersi 20
Destek Dersi 20
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 20
Aktarılabilir Beceri Dersi 20
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Mal ve hizmetlerin üretiminde kalitenin anlamını kavrayabilecek,
2 Müşteri memnuniyetinin niçin ölçülmesi gerektiğini anlayarak ölçüm yapabilecek,
3 Yapı, süreç ve sonuç ölçülerini ayırt edebilecek,
4 Kalite iyileştirme ekiplerinin çalışmalarını yönlendirebilecek,
5 Kalite iyileştirme modellerini açıklayabilecek,
6 Temel kalite iyileştirme araçlarını kullanabilecek,
7 Akreditasyon, belgelendirme ve kalite ödüllerini açıklayabilecek.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Standart ve standardizasyon
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (1. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
2 Türkiye'de standardizasyon ve standart hazırlama çalışmaları.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (1. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
3 Belge ve akredizasyon
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (1. Bölüm 6. konu) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
4 TSE'in Belgelendirme faaliyetleri ve uluslararası standardizasyon çalışmaları.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (1. Bölüm, ünite 7 ) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
5 TSE'in Belgelendirme ve deney merkezinin taraf olduğu anlaşmalar ve kalibrasyon çalışmaları ve kuruluşları.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (1. Bölüm, ünite 9) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
6 Kalite, Kalitenin tarihçesi ve temel kavramlar.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (2. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
7 Kaliteyle ilgili farklı yaklaşımlar.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (2. Bölüm, ünite 6) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
8 Toplam Kalite Yönetimi.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (2. Bölüm, ünite 6) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
9 Toplam kalite yönetiminin gelişimi.
  Ön Hazırlık: Halis, Muhlis, Toplam kalite yönetimi, (2. Bölüm, ) seçkin yayıncılık, Ankara, 2010.
10 Uluslararası kabul gören bazı kalite sistem ve belgeleri.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (2. Bölüm, ünite 8) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
11 İSO 9000 Kalite yönetim sistemi standartları.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (3. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
12 İstatiksel proses kontrol.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (5. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
13 İlgili Kuruluşlar.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (6. Bölüm) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
14 Destek kuruluşları.
  Ön Hazırlık: Kölük, Nihat ve diğerleri, Kalite güvencesi ve standartları, (6. Bölüm 2. ünite) 7. basım, detay yayıncılık, Ankara, 2012
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 optisyenlik Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 4
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır 1
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır 3
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 1
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir 3
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 4
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 4
11 insan anatomisi ve fizyolojisi, gözün anatomik ve fizyolojik yapısı, göz sağlığı, göz hastalıkları, göz hastalıkları teşhis ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak 3
12 Optisyenlik kanunu, yönetmeliği, mevzuatı, optik mağazalarında kullanılan medula sistemi ile işletme yönetimi ve pazarlama hakkında bilgi sahibi olmak. 4
13 Gözlük yapımı ve bakımı hakkında; yeterli teorik ve pratik bilgi ile Numaralı optik camlarını hatasız ölçme ve çerçeve türlerinde gözlük yapabilme becerisine sahip olma. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 20
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 60
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 3 3
Sunum/Seminer 1 3 3
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 80    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Kölük, Nihat, ve diğerler, İKMEP Projesine göre güncellenmiş Kalite Güvencesi ve Standartları, 7. Basım, Detay yayıncılık, Ankara, 2012. RIES, Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Mediacat yayıncılık, 2019, İstanbul. Çakırer, Marka Yönetimi ve Marka Stratejileri, Ekim yayınevi, 2013, Bursa.
Diğer Kaynaklar Kölük, Nihat, ve diğerler, İKMEP Projesine göre güncellenmiş Kalite Güvencesi ve Standartları, 7. Basım, Detay yayıncılık, Ankara, 2012. RIES, Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Mediacat yayıncılık, 2019, İstanbul. Çakırer, Marka Yönetimi ve Marka Stratejileri, Ekim yayınevi, 2013, Bursa.
Materyal
Dökümanlar Kölük, Nihat, ve diğerler, İKMEP Projesine göre güncellenmiş Kalite Güvencesi ve Standartları, 7. Basım, Detay yayıncılık, Ankara, 2012. RIES, Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Mediacat yayıncılık, 2019, İstanbul. Çakırer, Marka Yönetimi ve Marka Stratejileri, Ekim yayınevi, 2013, Bursa.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules