Adres
|
:
|
-Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Eğirdir Meslek Yüksekokulu
Yazla Mah. Eski Hükümet Binası PK 32500 Eğirdir-ISPARTA - TÜRKİYE
|
|
Genel Bilgi
|
:
|
Aşçılık Programı, yiyecek-içecek sektöründe nitelikli iş gücü yetiştirmeyi amaçlayan iki yıllık bir ön lisans programıdır. Program kapsamında öğrencilere temel mutfak becerileri, gıda güvenliği, beslenme, menü planlama, Türk ve dünya mutfağı uygulamaları gibi konularda teorik ve uygulamalı eğitim verilmektedir. Mezunlar, otel, restoran, catering firmaları ve turizm işletmeleri gibi alanlarda istihdam edilebilirler.
|
|
Edinilen Ünvan
|
:
|
Aşçılık Meslek Elemanı
|
|
Yeterlilik Düzeyi
|
:
|
Öğrencilerin programdan mezun olabilmeleri için tüm dersleri başarıyla tamamlamaları, genel not ortalamasının en az 4.00 üzerinden 2.00 olması ve toplamda 120 AKTS kredisini tamamlamaları gerekmektedir. Ayrıca, uygulamalı derslerde ve staj çalışmalarında başarılı olmaları zorunludur. Tüm bu koşullar, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve ilgili üniversitenin ön lisans eğitim-öğretim yönetmeliğine uygun olarak belirlenir.
|
|
Kabul Koşulları
|
:
|
Programa, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) kapsamında yapılan Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanı ile merkezi yerleştirme sistemi aracılığıyla öğrenci kabul edilir. Yurt dışı öğrenciler ise üniversitenin belirlediği koşulları sağlamaları durumunda kabul edilir.
|
|
Önceki Öğrenmenin Tanınması İçin Özel Düzenlemeler(Yatay Geçiş,Dikey Geçiş v.s.)
|
:
|
Üniversitemiz ders bilgi paketinde her bir ders için öğretim elemanı tarafından belirlenen öğretim yöntem ve teknikleri bulunmaktadır. Her bir dersin öğrenme-öğretme yöntemi dersin çıktısında yer alan “Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri” başlığı altında verilmektedir.
Öğretim Elemanı Merkezli Yöntemler; düz anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, seminer, konferans, gösterim, Tartışma Yöntem ve Teknikleri; büyük grup tartışması, küçük grup tartışması, münazara, beyin fırtınası, zıt panel tekniği, çember tekniği, altı şapkalı düşünme tekniği, örnek olay yöntemi, zihin haritası,
Öğrenci Merkezli Yöntem ve Teknikler; Problem Çözme Yöntemi, Ödev, Proje Hazırlama, Tez Hazırlama, Rapor Yazma, Alan Çalışması, Sosyal Faaliyet, Arazi Çalışması, Bireysel Çalışma Yöntemi, Grup
Çalışması Yöntemi, Uygulama, Staj, Yerinde Uygulama ,Mesleki Faaliyet, Gösterip Yaptırma yöntemi/ Bilgisayar destekli öğretim yöntemi ,Benzetim tekniği, Rol oynama yöntemi, Drama tekniği, Sınıf Dışı Öğretim/Gezi gözlem yöntemi, Deney ve laboratuvar yöntemi, Aktif Öğrenme Teknikleri Okuma, İstasyon tekniği ,Akvaryum tekniği, Konuşma halkası tekniği, Görüş geliştirme tekniği, Balık kılçığı tekniği (Neden-sonuç diyagramı), Kavram haritaları, Eğitsel oyunlar, Ters-yüz öğrenme, Tasarımı, Mikro öğretim yöntemleri kullanılmaktadır.
ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ KILAVUZU (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/204644)
|
|
Yeterlilik Zorunlulukları ve Yönetmeliğe Uygunluk
|
:
|
Ulusal yeterlilik sistemi üç Bolonya süreci seviyesini içerebilir (ya da orta seviye yeterlilikleri) (örneğin kısa süreç olan ilk süreç). Bu seviyeler üniversitelere belirlli yeterlilikleri yapılandırmayı ve yeterlilik vasıtasıyla ilerlemek üzere düzenlemeye izin verir. Türkiye’de yeterlilik zorunlulukları ve yönetmeliğe uygunluk YÖK tarafından belirlenir.
|
|
Programın Hedefleri
|
:
|
1) Aşçılığın temel prensiplerini ve mutfak hijyen bilgisini aşılamak. Gıda, mutfak ekipmanları ve zamanın etkin kullanımı konularında genel bilgi vermek.
2) Menü planlama, yemek pişirme, gıda güvenliği ve atık yönetimi konularında bilgi vermek.
3) Öğrencilerin, güncel bilgi ve teknolojiler ışığında ve mesleki etik değerlere bağlı kalarak mutfak bilgi ve becerilerini kullanabilmelerini sağlamak
4) Ekip üyeleri ve diğer departmanlar ile iş birliği içerisinde çalışabilen öğrenciler yetiştirmek.
5) Yiyecek içecek profesyonelleri ve yiyecek hizmetini alan bireyler ile sürdürebilir ve etkili iletişim kurabilen öğrenciler yetiştirmek.
6) Yiyecek içecek hizmetleri alanında sürdürülebilir ve çevre dostu uygulamalar çerçevesinde sosyal sorumluluk faaliyetlerinde yer alan öğrenciler yetiştirmek.
7) Türk Mutfağı ve uluslararası mutfak kültürlerini aktarıp, her kültüre uygun yemek, aperatif ve tatlı ürünlerini üretebilecek öğrenciler yetiştirmek.
|
|
Örneklerle Mezunlar İş Profilleri
|
:
|
Aşçılık Programı mezunları; otel mutfaklarında, restoranlarda, catering şirketlerinde, gemi mutfaklarında, hastane, okul ve fabrika yemekhanelerinde aşçı, şef yardımcısı veya mutfak sorumlusu olarak çalışabilirler. Ayrıca kendi iş yerlerini açarak girişimci olarak faaliyet gösterebilirler.
|
|
Başka Çalışmalara Geçiş İmkanı
|
:
|
Aşçılık Programı mezunları, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Gıda Teknolojisi, Beslenme ve Diyetetik gibi lisans programlarına geçiş yapabilirler.
|
|
Programın Eğitim Amaçları
|
:
|
1) Uluslararası alanda rekabet edebilecek bilgi ve becerilerle donatılmış; ulusal ve uluslararası mutfak kültürü (culinary) konusunda uzman personel ve yönetici şef adayları yetiştirmek.
2) Öğrencilere en temelden en ileri seviyeye kadar yemek sanatının incelikleri öğretilerek iş hayatında ihtiyaç duyacakları iletişim, yönetim, hijyen ve ilkyardım becerilerini kazandırmak.
3) Yiyecek içecek işletmelerinde yönetici olabilecek, kendi işletmelerini kurabilecek veya hayat boyu öğrenme becerisine sahip insan gücü yetiştirmek.
4) Çeşitli mutfak kültürleri ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiye sahip mezunlar yetiştirmek.
5) Gastronomi ile ilgili yasal düzenlemeler, mesleki standartlar, hak ve yükümlülükler ile etik kurallar hakkında bilgi sahibi öğrenciler yetiştirmek.
|
|
Sınav Ve Değerlendirme Kuralları
|
:
|
Değerlendirme; ara sınav, kısa sınav, ödev, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi ölçme araçlarıyla yapılır. Her dersin başarı notu, yarıyıl içi çalışmalarının ve dönem sonu sınavının katkı oranları dikkate alınarak hesaplanır. Başarı notu, 4’lük sistemde en az 2.00 olmalıdır. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için programda yer alan tüm dersleri en az “DD” harf notu ile geçmeleri ve 120 AKTS kredisini tamamlamaları gerekmektedir.
|
|
Mezuniyet Koşulları
|
:
|
-Tüm teorik ve uygulamalı dersleri ve zorunlu staj çalışmalarını başarı ile tamamlamak
|
|
Programın Türü(Tam zamanlı, Yarı zamanlı, Uzaktan Öğretim)
|
:
|
Tam zamanlı ve yüzyüze öğretim
|
|
|